Bloedheet in de paprikakas. Het effect van de warmte op de puntpaprika

 

Terugblik op de VEG: innovatief en creatief met vers

Op 20 en 21 juni organiseerden SweetPoint, PapriCo en Purple Pride namens coöperatie DOOR samen met andere vers-partners de VEG: een inspirerend evenement waarbij groenten en fruit op de voorgrond stond. Dat er veel aandacht voor gezond eten is, kwam duidelijk naar voren. Bekijk de video voor een korte impressie van VEG 2018!

 

 

 

De beurs waar alles draait om verse AGF-producten.

Wij hopen u te ontmoeten op onze stand (standnummer 125). Niet alleen voor een goed gesprek, maar ook om de lekkerste hapjes van onze chef Jeroen Machielsen te proeven…

Klik hier om u gratis aan te melden.

Openingstijden:

woensdag 20 juni van 13.00 – 22.00 uur

donderdag 21 juni van 11.00 – 18.00 uur

Programma

Als bezoeker kunt u rekenen op een plezierige mix van demonstraties, workshops, mini seminars en stands.

Workshop

 

Martijn Kesteloo – Business development manager van DOOR – geeft een workshop over trends en ontwikkelingen in AGF: ‘Alle signalen staan op ‘groen’; kansen en groei in groenten’

Een nieuwe generatie ‘de Millennials’ dient zich aan. Een groep nieuwe consumenten die zoeken naar een gezond voedingspatroon. Hun gedrag en keuzes zijn anders. Volop kansen voor groente en dus ook voor u als groentespecialist, kok of in- en verkoper van AGF.

Martijn neemt u mee langs de grote trends en ontwikkelingen. En benoemt voorbeelden die uw blik op groenten en de toekomst van groenten verbreden.

Ontmoet onze chef: Jeroen Machielsen

Ervaar zelf hoe bijzonder en veelzijdig onze producten in de keuken zijn, zowel in de professionele keuken als de keuken thuis.

Jeroen Machielsen maakt op onze stand de meest inspirerende gerechtjes. Hij inspireert u onder andere met de vegetarische Indiase keuken. Nergens anders op aarde is de kunst van het vegetarisch koken verder ontwikkeld dan in het subcontinent van India. Religie, gebruiken en niet-verkrijgbaarheid van vlees en hoge kosten hiervan hebben ervoor gezorgd dat er een voedzame en gevarieerde keuken met groenten en kruiden is ontstaan.

Onze kok Jeroen Machielsen geeft beide dagen een masterclass: ‘Er zijn meer smaken die groeien dan grazen’op het demoplein.

Kijk hier voor de tijden op het VEG-programma.

Ontdek het nieuwe merk puntpaprika van SweetPoint: CuliQueen 

Het merk ‘CuliQVEGueen’is speciaal ontwikkeld om de groeipotentie van de zoete puntpaprika in de markt verder uit te bouwen. CuliQueen zet in op communiceren en inspireren. Op de winkelvloer en daarbuiten. Zo biedt CuliQueen naast een mooie opvallende verpakking, ook point of sale materialen. Om zo van een onwetende consument een kopende consument te maken. Meer weten? Bekijk www.culiqueen.nl

Paprico

Ontmoet de kleurige sterren van het vruchtgroenteschap. Onder de vlag van DOOR is PapriCo  hèt merk van kwalitatieve blokpaprika’s. Geteeld door vakbekwame paprikatelers. Zowel de telers als het verpakkingscentrum zijn gesitueerd in Noord Holland. Hierdoor kan PapriCo snel en flexibel inspelen op klantvragen.

Het assortiment bestaat uit blokpaprika’s in de kleuren rood, oranje, geel en groen.

Bekijk www.paprico.nl voor meer informatie.

Locatie:

RDM Onderzeebootloods | RDM-straat 1 | 3089 JS Rotterdam

Jordy van der Lans is 21 jaar, dat benadrukken we maar even voordat je dit artikel gaat lezen. Door zijn denkwijze en uitspraken zou je zo maar denken dat hij een gevestigde ondernemer van een jaar of 40 is. Jordy is enthousiast en hij durft groot te denken, zonder het kleine uit het oog te verliezen.

De betovergrootvader van Jordy is begonnen als teler. Toentertijd was er geen reden om te specialiseren op één product, hij teelde van alles. Ook was hij mede-oprichter van de groenteveiling in zijn woonplaats Loosduinen om de afzet van de producten centraal te regelen. Het bedrijf is in de volgende generaties continue doorgegeven van vader op zoon, waarbij iedere eigenaar iets heeft toegevoegd aan het bedrijf. De opa van Jordy was bijvoorbeeld één van de eerste die een kas plaatste voor komkommerteelt. De oom van Jordy heeft het ouderlijk bedrijf overgenomen in Loosduinen. Wim, de vader van Jordy, zag ook toekomst in de groene sector en kocht een stuk grond in Made. In 1998 zijn de broers een samenwerking gestart met een aantal andere paprikatelers uit het Westland en Brabant. Het bedrijf SweetPoint is inmiddels uitgegroeid tot de grootste puntpaprika producent van Nederland, met de exclusieve rechten om het ras Ramiro te telen.

Jordy wordt al op jonge leeftijd betrokken bij het bedrijf. ‘Ik was 4 dagen oud, toen lag ik al in de box in de schuur als ze daar aan het werk waren. Mijn oppas was één van de personeelsleden. Zij nam me mee op de oogstkar in zo’n blauwe kist, we zongen samen liedjes terwijl zij paprika’s aan het oogsten was.’ Het was voor Jordy vanzelfsprekend dat hij vakantie- en weekendbaantjes alleen maar in de glastuinbouw zocht. Terwijl zijn zussen allebei wel buiten de sector gingen studeren en werken. Zijn opa adviseert zelfs dat hij beter schilder kan worden: een potje verf en een kwast kopen, dat is een heel andere investering dan in dit bedrijf. ‘Ik kan niets verzinnen, dat ik leuker zou vinden dan de glastuinbouw.’ Op zijn 15e is voor Jordy al duidelijk dat hij het bedrijf over wil nemen. ‘Ik dacht: Het lijkt me heel mooi om te doen en dat gevoel heb ik nu nog steeds. Dit is niet iets wat zomaar iedereen kan. En het produceren van iets wat de mens echt nodig heeft, een voedingsproduct, dat geeft voldoening.’

Na zijn studie op de MAS, kiest hij op de HAS bewust voor de richting Bedrijfskunde en Agribusiness in plaats van Tuinbouw en Akkerbouw. ‘Het belangrijkste dat ik op de MAS heb geleerd is dat je moet leren telen met je handen en niet met je hoofd. Ik wil meer leren over de optimalisatie van het bedrijf en het vermarkten van onze producten. Dat vind ik het leukste om te doen.’ De werkwijze van zijn vader is daarbij een belangrijke inspiratiebron. Wim werkt in principe niet in het gewas, dat is de specialisatie van de bedrijfsleiders, waar nodig stuurt hij bij. Toch zijn er nu ook al verschillen te zien tussen Wim en Jordy. ‘Mijn vader zegt dat ik op een andere manier leer kijken dan hem. Ik kijk naar het bedrijf in zijn geheel, hij heeft juist geleerd per proces aan te sturen en te optimaliseren.

Het ideaalbeeld van Jordy is dat de puntpaprika een groter marktaandeel en meer waardering krijgt. ‘Het grootste obstakel nu is dat ons product niet echt bekend is. Zo zijn er mensen die de indruk hebben dat het een grote hete peper is, terwijl het een heerlijke zoete en frisse smaaksensatie is! Als je dat niet weet en je gaat vergelijken met een gewone paprika op basis van prijs, dan is de keuze snel gemaakt. Terwijl Het lekkerste broodje gezond dat laatst werd uitgeroepen belegd is met puntpaprika.’ Lacht Jordy. ‘Mijn ideaalbeeld is dat mensen in Nederland in de toekomst steeds meer gaan kiezen op basis van kwaliteit en smaak en niet op prijs. Ik denk dat we daar zelf een grote bijdrage aan kunnen leveren door veel aandacht te besteden aan het onderscheidend vermogen. Een bijzonder product heeft bijzondere aandacht nodig.’

De aandacht die Jordy aan de producten besteedt gaat ver. Hij is zich er sterk van bewust dat de meeste mensen in de supermarkt in aanraking komen met zijn product. ‘Als ik in de supermarkt ben, dan loop ik altijd direct naar de puntpaprika’s om te kijken hoe ze er bij liggen. Stel dat ze niet netjes in de schappen liggen, dan ga ik ze schikken, ook als het niet ons product is! Een enkele keer zie ik dat de supermarkt het product te lang laat liggen: dan loop ik ook naar de groentemanager en geef aan dat ze er iets aan moeten doen. De consument moet denken: ‘Hé, wat een mooi product.’ dan kopen ze het eerder. Wij laten ook met plezier zien hoe puntpaprika’s worden geproduceerd. Mijn moeder is bestuurslid van “Kom in de Kas”, daar doen we altijd aan mee. Of we geven een rondleiding, zoals aan de groep kinderen die ik begeleid bij de scouting.’

De scouting? Jordy lacht. ‘Mensen verwachten niet van mij dat ik bij de scouting zit en zijn verrast als ze me zien in mijn blouse. Ik geef op zaterdag leiding aan een groep van ongeveer 20 kinderen tussen 11 en 15 jaar. Het geeft me heel veel voldoening om die kinderen een leuke middag te geven, dat ze blij naar huis gaan. Ik krijg regelmatig berichtjes van ouders die aangeven dat ze het waarderen dat hun kinderen het weer naar hun zin hebben gehad. We gaan ook ieder jaar een week lang op zomerkamp, na die week ben ik he-le-maal kapot, maar je geeft de kinderen een onvergetelijke week. Daar krijg ik ook veel energie van, ik zou hier niet zo maar mee willen stoppen.

Zoals je zou verwachten van iemand van 21 jaar, vindt Jordy het erg lastig als we vragen naar zijn toekomstbeeld. ‘De eerste stap is dat ik in het bedrijf ga met mijn vader en zijn zakenpartner. Daarna zien we wel verder.’ Maar wat je niet zou verwachten is de manier waarop hij naar de toekomst van het bedrijf kijkt: ‘Ik geloof er niet in dat je alleen succesvol bent als je een groot bedrijf hebt. Je moet ook het kleine zien en dat kunnen waarderen. Als ik het bedrijf over zou nemen dan blijf ik de koers varen waar we nu op zitten, ik zou dus niet zomaar willen groeien. Als je groeit met je bedrijf, dan moet je dat doen omdat je het wil, niet omdat je meegaat met de rest. Ik wil vasthouden aan mijn waarden en mezelf blijven.’

FVO VRUCHTGROENTEFESTIVAL GEHEEL IN TEKEN VAN SAMENWERKING

Een jaar nadat producentenorganisaties Best of Four, DOOR, Harvest House, The Greenery, Van Nature en ZON een samenwerking zijn aangegaan in de Federatie VruchtgroenteOrganisaties (FVO), was De Broodfabriek in Rijswijk op 5 oktober het toneel van het FVO Vruchtgroentefestival. Dit evenement, waarvoor alle aangesloten vruchtgroentetelers waren uitgenodigd, stond geheel in het teken van samenwerking. 200 telers, medewerkers en andere genodigden waren aanwezig.

Presentator Donatello Piras introduceerde het dagthema “Samen Groeien” en peilde de ambities van de aanwezigen met een korte quiz. Verder werd het publiek bevraagd naar de bereidheid tot samenwerking om de concurrentiepositie van de Nederlandse vruchtgroentesector te verbeteren.

Toekomst ligt in onze eigen handen

Cees Veerman, FVO-voorzitter en voormalig landbouwminister vertelde optimistisch te zijn over de kansen voor Nederlandse vruchtgroenten. “Niemand had ooit gedacht dat de telersverenigingen samen met het ontwikkelen van nieuwe markten bezig zouden gaan. We zijn nu bezig export van paprika naar China op te pakken! Kijk eens waar we nu staan,” aldus Veerman. Hij benadrukte dat het succes van de Nederlandse vruchtgroentesector voor een groot deel afhangt van de bereidheid van telers om zelf aan het stuur te zitten. “Wij moeten het samenwerken goed in de benen krijgen. De toekomst ligt in onze eigen handen. Daar moeten de telersverenigingen zich ook van bewust zijn. Daarom is FVO bezig met een toekomstvisie 2026, met onderwerpen als market intelligence en duurzaamheid.”

FVO: één krachtige stem

Na de opening was het woord aan Michiel van Ginkel (ZON). In een interview met Piras uitte hij zijn zorgen over de nieuwe exportstrategie van de overheid: “De Staatssecretaris van Landbouw richt zich op technologie in plaats van productie. Dat is opmerkelijk voor een industrie die zo belangrijk is voor Nederland.” De gewijzigde koers wijt hij onder andere aan de sterke verdeeldheid. “Door de versnippering zijn wij geen spreekbuis meer richting de overheid en andere marktpartijen. Daar hebben wij als sector steken laten vallen.” Juist daarom is het volgens Van Ginkel belangrijk om samen te werken: ”FVO is opgericht om één krachtige stem te ontwikkelen voor de belangen van de tuinbouwsector. Een sector die het zwaar had, sterk verdeeld was en een gebrek aan leiderschap kende.”

“Het is niet alleen leuk om te variëren met verschillende kleuren groenten en fruit, het is ook erg gezond! Eet dus zoveel mogelijk verschillende kleuren, zo weet je zeker dat je goed bezig bent.”

Rudolph van Veen is Meesterkok en Meesterpatissier. Hij houdt zich sinds begin dit jaar bezig met eerlijke voorlichting met betrekking tot eten: waar komt je eten vandaan en hoe kan ik dat leuk en gezond bereiden? Daarom houdt Rudolph ook van kleur. Sinds januari 2017 is hij ambassadeur van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit.

Ga voor kleur

http://www.gavoorkleur.nl/

Verse Oogst introduceert VersChat op Facebook Messenger, waarmee consumenten door te chatten met een bijdehante bot gezonde en lekkere groente- en fruitinspiratie ontvangen. Zonder een letter te typen krijgen ze al met één emoji een passend recept voorgeschoteld.

VersChat is onderdeel van nieuwe initiatieven die The Greenery dit jaar met Verse Oogst onderneemt om versinspiratie op allerlei manieren naar de consument te brengen. Door de data van het gebruik van de chatbot te analyseren krijgt The Greenery meer inzicht in de eetvoorkeuren van de Nederlandse consument.

Bekijk hier een filmpje over VersChat

Verse Oogst is het inspiratieplatform over groente en fruit van The Greenery waarmee inmiddels maandelijks 600.000 consumenten worden bereikt.

Probeer VersChat hier zelf