SweetPoint

Blog

AGF-retailers opgelet! Deze voedseltrends vragen acuut meer aandacht in de schappen

De consument is steeds beter geïnformeerd. Ze kiezen daarom steeds vaker voor gezond en bewust; een trend die zich in 2020 in rap tempo voortzet. Zo maakt plastic bijvoorbeeld plaats voor herbruikbare tasjes, en vlees voor groente. Inspelen op de verlangens van de consument is als het plukken van laaghangend fruit. En dat is niet alleen een kans, maar ook een must.

Behalve dat de plastic kisten voor houten kisten zijn vervangen, is er toch weinig veranderd in de groente- en fruitschappen in de afgelopen vijf jaar. Het aanbod van groente en fruit is nog te vaak afhankelijk van de oogst. Ook de doorlooptijd van producten speelt een grote rol bij de inkoop van groenten en fruit: het streven is zo min mogelijk voedselverspilling. Daarnaast is er nog een grote afstand tussen een inspiratievol foodmagazine met heerlijke recepten en de AGF-afdeling zelf. Dit terwijl er juist nu kansen zijn om de verkopen per winkel te verhogen door specifieke (gezonde) concepten.

Volgens Strategisch Food Conceptor Femke Mosch moet dat anders: “Mensen willen plantaardiger eten, maar moeten daar wel bij geholpen worden. Het inspelen op deze behoefte is de taak van de AGF-afdeling, maar wordt nog te weinig gedaan. Er wordt te weinig stilgestaan bij wat de consument nu eigenlijk wil. Retailers moeten leren denken vanuit de consument. Wat wil hij of zij? Daar maak je een product voor en dát leg je in het schap.”

Wat zijn dan deze trends en hoe kan de AGF-retailer daar dan op in spelen?

Meer groente, minder waste
Een consument eet liever geen grote groentes, maar vraagt in een tijd van toenemende één- en tweepersoonshuishoudens behapbare hoeveelheden: “Zero waste is sterk in opkomst. Consumenten kopen dan ook graag kleine groentes om van te koken. Een reden dat verspakketten zo handig zijn: zo houd je aan het eind van de maaltijd geen restjes over. Er is niemand die zit te wachten op een halve courgette in de koelkast, of een enorme kool waar het grootste gedeelte van overblijft. Het vergt creativiteit om mee te koken, wat voor velen een uitdaging is. Bovendien is het onhandig om te bewaren én belandt het uiteindelijk vaak in de prullenbak. Dat draagt natuurlijk niet bij aan het gevoel van duurzaamheid.”

Maar er zijn meer redenen dat de consument kleinere hoeveelheden groenten wil. “Consumenten willen de aanbevolen hoeveelheid groente van 250 gram per dag halen, maar dan wel gevarieerd. Bovendien moet het eten er natuurlijk wel gezellig uitzien en lekker smaken. Een mix in kleuren en structuren is dus ook gewenst”, aldus Mosch. Mensen zoeken naar kleur en smaak om gerechten spannender en afwisselender te maken. Dit verklaart niet alleen de voorkeur voor kleinere hoeveelheden verschillende groenten, maar ook de groei van het gebruik van bepaalde groenten. Zoals vergeten groenten voor de diversiteit aan smaken, of bijvoorbeeld de kleurrijke paprika om het plaatje compleet te maken.

Creatief koken met verspakketten
Veel mensen raken door verschillende media tevens geïnspireerd om creatief te koken, maar raken deze inspiratie ook weer snel kwijt in de supermarkt. Ze hebben namelijk minder kennis over koken, weinig tijd, en weten daarom zelf niet wat ze met de groenten en fruit kunnen doen – zonder een op recepten gebaseerd boodschappenlijstje. Het AGF-schap zou de bezoeker hier nog veel meer mee kunnen helpen, door inspirerende recepten of andere manieren van marketing.

In die zin is het verspakket een mooie ontwikkeling: “Door middel van verspakketten wordt de mogelijkheid geboden om creatief met het avondeten aan de slag te gaan, zonder dat de consument zelf al te veel hoeft na te denken. Mentaal gemak is een belangrijke driver voor consumenten. Bovendien maakt men zo kennis met groenten waar ze zelf niet aan zouden hebben gedacht, zoals de puntpaprika.”

Toch is er volgens Mosch ook een schaduwzijde van deze kant en klare pakketten: “De consument leert niets over de verscheidenheid aan intrinsieke smaken van een bepaalde groente, omdat de producten die bij het pakket worden gevoegd, geselecteerd zijn op formaat. Niet op de smaak. Ook hier ligt een kans voor retailers. Consumenten worden nauwelijks geïnformeerd over de eigenschappen en verschillen van de groentes. Wat maakt bijvoorbeeld een puntpaprika nu zo anders dan een blokpaprika? Waarom smaakt de ene lekkerder bij een recept dan de andere?”

Puntpaprika’s als snack!
Gezond snacken is ook een belangrijke trend: “Er is niet alleen veel bewustzijn omtrent gezond avondeten, maar ook snackmomenten worden steeds zorgvuldiger benaderd. Ook hierin is men op zoek naar ‘gezond’ en dan is het niet erg als iets meer kost. Om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente binnen te krijgen, eten steeds meer consumenten groente ook als snack. Kleine groente zoals tomaatjes of mini-paprika’s zijn goed snackmateriaal, je hoeft ze niet te snijden en krijgt geen vieze handen.

Vooral in gezinnen met kinderen, maar ook bij opa’s en oma’s zijn de snacks razend populair. Uit onderzoek blijkt daarbij dat de puntpaprika een geliefd tussendoortje is van Millenials en GeneratieZ.

Stimuleer gezond snacken en koken
Al met al zijn er veel stappen te zetten door de AGF-afdeling om net zo in te spelen op de behoefte van de consument als dat andere afdelingen in de supermarkt dit doen. Het is niet alleen een kans, maar ook een must, gezien de trends op het gebied van voedsel toch echt wijzen naar de groente- en fruitschappen: gezond, kleurrijk én gevarieerd koken zonder (veel) waste.

De gouden sleutel is het inrichten van de groente- en fruitschappen, specifiek op de consumentenbehoeftes. Ga het gedrag van je bezoekers na en vind nog tal van extra kansen.

Meer weten over ontwikkelingen in groente en fruit? Download dan ook ons e-book over wat de groente-en fruitshopper nu écht wil.

 

Bron: Femke Mosch
SweetPoint en PapriCo zijn lid van Coöperatie Growers United U.A. Deze coöperatie is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de producten van haar leden.

Contact ons